Svar: Problemer med maven siden fødslen

26. marts 2020

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære I.

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at jeres dreng har et lidt umodent tarmsystem, som har haft brug for lidt tid til at komme igang. Der sker hele tiden nogle enzymændinger og han bliver gradvist bedre og bedre i stand til at nedbryde den fastere føde, som grød og mos, men han skal have lidt tid, og det er helt okay :)

Det er vigtigt, at I ikke giver ham for store portioner. Det er bedre, at han får ½ til max ¾ dl. så hans mave kan følge med, og så der er plads til mælken efterfølgende. Hvis han får både skemad og mælk i maven, så vil mælken hjælpe med at nedbryde den lidt fastere føde.

Det vil også være rigtig godt, hvis I kan lave grød og mos på den modermælkserstatning, som han er vant til at få. På den måde virker skemaden ikke så "fremmed", og hans mave vil sandsynligvis bedre kunne kapere det.

Derudover vil jeg anbefale, at I ændrer på tidspunktet - jeg anbefaler normalt, at man starter med skemad til frokost og ikke om aftenen. Rigtig mange forældre tænker, at hvis man giver skemaden om aftenen og følger efter med en flaske, så bliver barnet fyldt rigtig godt op og vil derfor sove ekstra godt om natten. Men ofte er det modsatte tilfældet. Hans mave vil arbejde på højtryk for at nedbryde den fastere føde og så bliver nætterne mere urolige... Prøv derfor med lidt skemad til frokost i stedet og giv ham her ½-¾ dl. og når dette fungerer, så kan I tilbyde lidt skemad om aftenen også.

Sammen med skemaden skal han tilbydes lidt vand af en kop. Det vil ikke være ret meget han drikker i starten, men det giver god øvelse. Det må gerne være vand taget fra den kolde hane. Jeg er dog enig med dig i, at det kan være en god idé, at I fortsat koger vandet til hans flasker for på den måde at skåne hans mave lidt. Det sker der i hvert fald ikke noget ved at I gør :)

Og så vil jeg faktisk også anbefale, at I giver ham grød til frokost og ikke grøntsagsmos. Start med lidt grød af majs, ris, hirse, boghvede, quinoa, lav grøden med den mme han er vant til at få og kom evt. lidt frugtmos på som topping. Det kan være sveskemos, æblemos eller pæremos. I må gerne købe færdiglavet mos beregnet til børn på 4 mdr. Grød kan være lettere for ham at fordøje end broccoli og lignende.. Og når han har vænnet sig til grøden til frokost, så kan I om aftenen introducere lidt grøntsagsmos - men start med kartoffelmos og gulerodsmos og tilsæt så gradvist lidt broccoli, blomkål, squash og lignende - start ikke ud med dette :)

En skitseret dagsplan kan se således ud:

Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre

Morgen - vågner, starter dagen stille og roligt...

Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11-11.30: Tilbydes smagsprøver på lidt grød - få skefulde til ½ dl., evt lidt frugtmos blandet sammen med, og tilbydes vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur måske ca kl 13...

Eftermiddag 16-17: Flaske

Sover dagens 3. lur, som ofte er en kortere lur

Aften 18: Tilbydes smagsprøver på lidt grøntsagsmos, hvor basis er kartoffelmos, vand af ...

Annonce

... kop. Dette måltid introduceres først, når han til frokost kan spise ½ dl. og maven fungerer med dette...

Flaske og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Drømmeflaske

Midt nat 03: Flaske...

Når børn får flaske, kan de også have en rytme, hvor de sover deres længste søvnstræk om aftenen, så han f.eks. får flaske kl 19.30-20, sover til 02, får en flaske her og sover videre til 06, hvor han så tilbydes flaske igen - og en sådan rytme er også helt okay, selvom det betyder en flaske mindre i døgnet :)

Der er sandsynligvis en sammenhæng mellem indtaget af skemad og hård mave - og derfor vil det være godt, at I giver skemad om dagen, giver mindre mængde og giver grød i stedet for grøntsagsmos lige nu :) Og ja, skemad kan give meget hård mave!

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Nogle børn har behov for laktulose i en overgangsperiode, og det kan godt være, at jeres dreng får brug for dette, det må I vurdere hen af vejen. Det kan være lidt svært at finde den rette dosis i starten - han skal have, så afføringen er blød og let at komme af med, men ikke så meget, at han får tynd mave... I er nødt til at forsøge jer lidt frem :)

Hvis han trives bedst med Allomin Syrnet, så kan I roligt bibeholde den. Der er ingen grund til at skifte til en anden. Den gule allomin, som du nævner - Allomin Syrnet SensiPro - er bygget op som Allomin Syrnet og er derudover tilsat mælkesyrebakterien lactobaccilus reuteri. At give ham den vil derfor svare til, at I som nu giver Allomin Syrnet og mælkebakterier ved siden af (dog naturligt af, hvilken type mælkesyrebakterier du giver). Hvis I vælger at skifte til Allomin Syrnet SensiPro, så skal du være opmærskom på, at vandet ikke må være mere end højst 40 grader, når I blander, da det vil ødelægge effekten af mælkesyrebakterierne. Det er dog ikke noget problem, når I har en maskine, som sætter temperaturen til 37 grader :)

Han må IKKE få gedemælk eller komælk, når han ikke er ældre, end han er. Og "modermælkserstatninger baseret på gedemælksprotein er ikke en mulighed, hvis barnet har fået diagnosticeret mælkeallergi. Det skyldes, at proteinerne ligner hinanden. Et barn, der reagerer allergisk overfor komælksprotein, vil derfor også reagere allergisk overfor gedemælksprotein." Citat: SST bog om ernæring til spædbørn og småbørn 2019.

Hvis børn har allergi overfor komælksprotein, så skal de have en speciel erstatning, hvor proteinerne er spaltet - det der kaldes højt hydrolyserede erstatninger. Det er f.eks. Nutramigen eller Althera, som købes på apoteket. Og det er ikke godt, hvis Osteopaten rådgiver omkring gedemælk.. det er ikke Sundhedsstyrelsens anbefaling...

Hvis I mistænker mælkeallergi, så er det vigtigt, at I drøfter dette med jeres læge, som I givet fald kan henvise jer videre. Udredning af allergi hos spædbørn og småbørn er en special-læge-opgave :) Du skriver, at jeres dreng har noget eksem på maven og armene, og børn kan godt have eksem uden at dette skyldes fødevareallergi...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger